jeudi 26 mai 2011

Navires anglais pour l'Afrique 1/2

Connaissement pour 1000 sacs de sel

African Steamship Company est une compagnie maritime britannique fondée au milieu du 19e siècle par Macgregor Laird, plus jeune fils de William, patron des chantiers du même nom situés à Birkenhead. Son but était de desservir les comptoirs du fleuve Niger et les ports de la côte occidentale de l'Afrique et d'en rapporter de l'huile de palme. Son service mensuel pour la côte de l'Or (celle de l'actuel Ghana) a débuter en 1852, pour le Royal Charter, avec une subvention annuelle de 30000 livres Sterling.
La compagnie rencontra tant de succès qu'elle suscita un concurrent, la British and African Steam Navigation Company, fondée en 1869. Les deux compagnies parvinrent très vite à un accord sur les horaires. African Steamship company fut racheté par Elder, Dempster and Company en 1891. Deux ans plus tard, la compagnie fut rejointe dans l'escarcelle du magnat par son concurrent. Elles continuèrent néanmoins à fonctionner comme deux entreprises autonomes. 
La compagnie prit son essor avec l'établissement d'une ligne transatlantique de cargos entre Liverpool et le Saint-Laurent (Québec) puis vers les ports de la côte est des Etats Unis. Une ligne de Bristol au Saint-Laurent sera ouverte plus tard.
African Steamship Company se diversifia dans de nombreuses sociétés commerciales (banque, huileries de palme, hôtel à Grande Canarie ou grossiste en fruits pour le commerce de la banane). Subventionné par le Colonial office, un service bimensuel pour les Antilles est lancé en 1901 sur la ligne Avonmouth-Jamaïque. En tant que membre du groupe Elder Dempster, la compagnie est rachetée par le Sir Owen Philipp's Royal Mail Group en 1909.

The African Steamship Company was a British shipping line in the 19th and early 20th centuries.
The company was founded in the middle of the 19th century by Macgregor Laird, the younger son of the shipbuilder William Laird, and based in Birkenhead. The main focus of the company at first was trading with the Niger River area and other west African ports, bringing west-African palm oil back to Britain. The monthly mail steamer to the then Gold Coast (now Ghana), appointed by Royal Charter, came with a subsidy of 30,000 pounds sterling per year from the British government, starting from 1852.
The company proved sufficiently successful that in 1869 a rival company, the British and African Steam Navigation Company, was founded, but both companies later came to an arrangement on sailing times. The business of the African Steamship company was purchased by Elder, Dempster and Company, Limited in 1891, who had bought the British and African Steam Navigation Company two years earlier, although both companies continued operating as distinct organisations.
Further expansion began with a transatlantic route using large cargo vessels, trading from Liverpool to the St Lawrence River and from Liverpool to the southern ports of the USA. A later route from Bristol to St Lawrence was also established.
The company also diversified into a number of businesses related to the trade, including a bank, oil-mills for processing the palm oil, a hotel in Grand Canary for tourists, and a fruit brokerage in London to deal with the banana trade.
Trade with the West Indies began in 1901, with a direct, fortnightly service from Avonmouth to Jamaica, subsidised by the Colonial Office.
As part of Elder Dempster, the company was bought by Sir Owen Philipp's Royal Mail Group in 1909.